Äntligen vinter!

Snö här också nu...
Är ju uppvuxen i ett mycket bistrare klimat med
vargavinter och meterhöga snödrivor.
Alltså van vid och präglad på snö sedan barnsben.
Älskar lukten av snö och tycker om snön också,
förutsatt att det samtidigt är minusgrader
och att väghållarna sköter plogningen som de ska.

Det är dock ett problem i södra Sverige.
Plogningen.

Här händer det att åtminstone en gång/år, är skolskjutsarna
inställda pga snöoväder?????

Otänkbart i mina uppväxttrakter.

I huvudstaden, där jag bott i så många år,
kom det också som en total överraskning varje
år, att snön gjorde sig påmind.
Snökaos hette det.
Tog flera dagar ibland innan man kunde ta sig fram ordentligt
på trottoarerna, för att inte tala om snövallarna mitt i gatan.

Fick köra i 40-50 km/h, nästan hela vägen till jobbet i morse.
Tog 50 minuter.
Dubbdäcken till trots, slirade man fram i blötsörjan.
Verkar bli kallare nu och då får snön en helt annan karaktär.
Skönt.
Om jag bara inte hade pajat vindrutetorkarna igår...
Sova nu!

Lång dag imorgon.
Arbetsplatsträff/julfest/konstlotteri i morgon kväll.
Innan dess återstår det en hel del jobb för mig med lotteriet.

Till er alla:
Ha en bra torsdag och håll tummarna för att JAG vinner ngt. själv!

Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0