Lästa böcker nyligen, men än är semestern inte slut!

Mannen i mörkret  av Paul Auster (Albert Bonniers förlag)
En äldre man, märkt av sjukdom, bor tillfälligt hos sin dotter som är frånskild.
Han är berättelsens jag.
I huset bor också det vuxna barnbarnet, en tjej i 20-årsåldern.
Mannen, som har svårt att förflytta sig, pga sin sjukdom -
tillbringar dagarna med  att tänka igenom sitt liv, samtala med dotterdottern och se
på film tillsammans med henne.
På nätterna, när mannen har svårt att sova, hittar han på berättelser för att fördriva tiden.
En berättelse kommer att på ett märkligt sätt inkludera honom själv...

Paul Auster är en personlig favorit.
Han lyckas alltid skapa intressanta karaktärer och historier.
Den här boken är inget undantag, huvudpersonen och
handlingen tar tag i mig direkt.
Jag vill veta fortsättningen när jag väl börjat läsa!
Ändå är inte det här en av Austers bästa, men tycker man om hans författarskap
bör man absolut läsa den.

Arnes kiosk  av Karin Stensdotter (Albert Bonniers förlag)
Björn, en ung man från enkla förhållanden, kommer in på Konsthögskolan.
Där möter han en helt annan värld.
Han börjar umgås med Victor som kommer från Djursholm
och genom honom träffar han Stella...

Karin Stensdotter är en ny bekantskap för mig.
Den största behållningen i boken som jag ser det,
är hennes förmåga att sätta sig in i, hur ynglingen Björn agerar och tänker.
Men, det ska man väl kunna som författare, antar jag?
Läsvärd bok.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer (Brombergs förlag)
Tiden är strax efter andra världskriget.
Författaren Juliet Ashton som bor och arbetar i London kommer i kontakt
med en man vid namn Dawsey Adams, på ön Guernsey.
De börjar brevväxla och efterhand får Juliet kontakt med alltfler Guernseybor som
är medlemmar i samma litteratursällskap som mr. Adams.
Boken är upplagd som en brevväxling, daterade brev från en person till en annan.

Mary Ann Shaffer finns tyvärr inte i livet längre och hann bara ge ut denna enda bok,
vilket jag beklagar.
Boken är helt ljuvlig och jag kan se alla personer/karaktärer framför mig när jag läser.
Om den inte redan är filmatiserad, tror jag att handlingen skulle göra sig bra på film.

Varför dog Monika P?  av Elisabeth Gilek (Wahlström & Widstrand)
Fotbollsspelaren lånade den här boken, men det blev jag som läste den.
Skulle nog aldrig ha kommit på tanken att låna den själv eftersom
handlingen är åt fantasyhållet och det är inte min melodi.
Huvudpersonen, är en ung kvinna som blivit mördad.
Ändå lever hennes medvetande vidare och hon upplever hur kroppen
blir hittad, förstår att hon är död, men minns inte vem hon är.
Efterhand som hon blir obducerad, kommer hennes minnen tillbaka.

Fast storyn är helt overklig är den ändå spännande och jag drogs in
i handlingen mot min vilja.
Spännande? Ja.
Läsvärd? Om du gillar fantasy, ja. Lättsam semesterläsning.
Kommer jag att läsa ngn. fler titel av Elisabeth Gilek? Hm, vet ej.

Smärtans hus
Fladdermusmannen  
båda böckerna av Jo Nesbö (Pocketförlaget)

Går inte in på handlingen i de enskilda böckerna.
Mycket spännande kriminalromaner om polismannen/kommissarien Harry Hole.
Jo Nesbö är norrman och tydligen en av de största i sin  genre i Norge.
Stor internationellt också, översatt till många språk.
Ny för mig, dock och väldigt produktiv också, så det finns många fler titlar kvar att läsa.
Har beställt ett gäng från Bokus och väntar nu med spänning på dem...


Har INTE läst  Skymning:gryning av Lotta Lotass (Albert Bonniers förlag).
Försökte, men gav upp efter några sidor bara.
Hur konstig som helst, enligt min mening.
Ngn. slags mörk framtidsskildring med diffusa deltagare?
Rekommenderas inte.

Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0