Mycket ska man vara med om

Kom hem från jobbet c:a 15.30, kör in på infarten och....
på gräsmattan sitter en grupp på c:a 10 personer och har PICKNICK!
Jag höll på att få spader!

Ska börja med att beskriva vår tomt, som är stor, 2,3 ha.
Gränsande till en fårhage, har vi först en äng.
Sedan kommer huset med trädgård, staket runt om.
Därefter infarten som är grusad samt parkeringen.
Intill det finns en liten "park", gräsmatta, träd och buskar.
Bakom det ett skogsparti.
På gräsmattan vid parkeringen hade de slagit sig ner. (ca 10 m. från huset)


Parkerade inte ens ordentligt utan gick ur och
frågade vad de gjorde där.
Det visade sig att de inte var svenskar.
De tilltalade mig på engelska, men jag tror de var tyskar.
Unga. Några bara barn.
(Scouter?)
På vandring.
De frågade om det var ok. att de satt där.
Jag svarade:  - Nej, egentligen inte.
Förklarade att det var en tomt och att min familj och våra fyra hundar
skulle komma hem inom kort och att de skulle bli utskällda av hundarna.

De hade spritt ut sig ordentligt, packningar och skräp överallt
och hängt upp en handduk i en buske.
Gräset som behövde klippas var ordentligt nertrampat.

De frågade om de kunde avsluta sin picknick.
Jag svarade att då får ni allt skynda er, för de kommer strax.
De undrade då hur lång tid det skulle ta innan familjen kom hem.
Jag sa:  - Kanske 15-20 min.

Hann bara parkera bilen, när Han som gräver och Fotbollsspelaren
körde in på infarten.
Såg genast att Han som gräver blev mycket upprörd.
Han parkerade, gick ur och sa till gänget att han tänkte släppa ut hundarna.
Jag förklarade att de inte förstod.
Hundarna kom ut och började stormskälla och fara runt.
The Old Lady såg genast sin chans, hoppade över deras packning
och började slicka på deras mackor som låg i gräset.
Hundarna fortsatte att skälla och allt var kaos.
Jag sa till ungdomarna att de måste plocka upp allt skräp och ge sig i väg på en gång.

Han som gräver hade älgat i väg till ett av uthusen och hämtade gräsklipparen
och satte genast (demonstrativt) igång och klippa.
Hundarna skällde och ungdomarna gjorde sig ingen akut brådska med
att packa ihop.
Pust.
Det var faktiskt en chock att hitta en massa främmande människor på sin egen tomt.
Undrar vad de får lära sig om allemansrätten i våra grannländer egentligen?

Ingen vanlig svensk tror jag skulle ha slagit sig ner där.
Det är uppenbart att det tillhör tomten och ligger ju så nära huset.
Har några andra historier om utländska turister och allemansrätten,
men de tänker jag inte dra nu.

Någon som varit med om något liknande?

Rondine

Kommentarer
Postat av: Nelia

Men härre gud att dom inte gav sig av när du hade förklarat läget. Sjukt. Spelar ingen roll var man kommer ifrån sånt borde man förstå... :/

2009-07-27 @ 22:44:55
URL: http://nelayah.se
Postat av: evamar

Men vad fräckt!

2009-07-31 @ 19:27:54
URL: http://evamar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0