Från då till nu, hur gick det till?

Brukar du fundera över vad det är som driver dig?
Varför tog du just DET beslutet?
Hur var din barndom och uppväxt, vilka fanns omkring dig?
Vilket inflytande har de haft över den du är idag?
Har du någon gång tänkt:
- Hoppsan, hur hamnade jag i det här (naturligtvis i nyktert tillstånd) ?

Såna tankar kommer ofta till mig.
Mer och mer ju äldre jag blir.
Är en läsande, tänkande person.
Har en stark integritet.
Ganska gott självförtroende.
Tror mig om att klara av ganska mycket.
Dock, inte allt.
Det är en självinsikt man får med åren.

Min självtillit har jag fått genom att jag blev sedd och bekräftad.
Tack och lov, hade jag flera vuxna i min närhet som såg
mig och lyssnade till mig.
Innan jag själv kunde läsa, fick jag sagor berättade för mig.
Både "muntligt" och fick dem lästa  för mig.
Så fort jag kunde läsa själv, slukade jag böcker.

Att läsa är bland det bästa jag vet!
Men, jag har mina bestämda preferenser.
Fråga mig inte vilka bara...
En del böcker kommer man in i från början, andra går det bara inte att läsa.
Nobelpristagaren 2003, J.M Coetzee, är en sån gudabenådad författare som jag älskar att läsa.
Hans språk är helt enastående (måste vara en mycket bra översättare)!
Likaså, Bodil Malmsten, svensk författare. Jag älskar hennes böcker!
Tolkien, däremot, kan jag bara inte med. Har börjat på sagan om Ringen ett flertal gånger.
Ger upp efter ett tag. Blir galen på alla karaktärer (och de är verkligen MÅNGA)
med konstiga namn. Alla namn på orter. Kartor.
Helsnurrigt, om du frågar mig!

Här sitter jag nu i alla fall,  med ett stort behov att uttrycka mig i ord.
Har hittills endast fått det behovet tillfredsställt, genom att skriva tråkiga jobbrapporter.
Nu får denna blogg vara min ventil.
Fast för ögonblicket får det vara nog.
Har lite annat att göra nu.

Lev väl.

Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0