Missade ögonblick...

Efter en shoppingrunda i stan (fotbollsspelaren måste ha en ny outfit till skolavslutningen),
gick jag en liten inspektionsrunda på vår äng.
Tänkte titta till platsen där vi brände ris, tidigt i våras.
(För nu är väl ändå sommaren här?)
I vilket fall skulle jag se om marken fortfarande bestod av bara aska på just den platsen,
eller hade något börjat gro där?
Jag var väl bara en och en halv meter från askfläcken när jag fick syn på
henne, fasanhönan... Hon bara låg där helt stilla!
Jag trodde att det var något fel på henne och pratade lite med henne.
Vände mig sedan om och ropade på han som gräver i trädgården, fast just då höll
han på att tömma uppsamlingsbehållaren till gräsklipparen.
Jag hann ropa några gånger innan fasanhönan fann för gott att lätta...
Hon lämnade efter sig en liten grop som hon hade legat i.
Antar att hon solade sig?
Jag har ju skrivit om en fasantupp tidigare och vi har också sett dem tillsammans.
Det är nog så att de häckar någonstans på vår 2,3 ha stora tomt.
Vi har haft en utfodringsautomat till dem inne i ett snår, där vi sett dem flera gånger.
Har dock gjort ett uppehåll i utfodringen.
Matade även småfåglar och bland dem har det tydligen spridits en parasit som gjorde
att grönfinkar dog på löpande band.
Stod om det i lokaltidningen för en tid sedan. Därav stoppet.
Nå, tror ni att jag hade kameran med mig vid mötet?
-Icke!
Missade alltså en closeup med mrs. Pheasant.
Får i stället bli lite sköna bilder på växtligheten.
Håll till godo och ha en glad pingst på er!


                             ljuvliga syrener


                       päronträdets blommor hänger fortfarande med


                äppelträdens blommor kommer sakta


                                         underifrån


                                  vita syrener i kvällssol


    och ännu fler vita, hustaket skymtar i bakgrunden


          the Old Lady spanar inne i syrenhäcken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0