Besökare på fredagseftermiddagen



På något sätt hade denna gräshoppa, eller vad den nu kan heta,
(Vårbitare kanske?) hittat in till oss.
(Borde kanske gjort lite namnresearch?)
Såg den först som en silhuett på gardinen, lite som skuggteater,
blev effekten.
Skulle ha blivit en bra bild i och för sig, men den rackarn kröp
omkring hela tiden.
Upp och ner fram och tillbaka.
Det var ganska svårt att fånga honom, c:a 6 cm lång, var han i alla fall.



                       Körkmakk (Gotlands landsskapsskalbagge)

På svenska heter den Riddarskinnbagge, det latinska namnet vet
jag tyvärr inte.
Vacker, men...
De är inte lika trevliga som gräshoppor, eftersom de finns i såna
mängder och prompt ska in i husen.
Så här års är de otaliga och kommer in överallt, promenerar omkring
och förorenar där de kommer åt.
När man öppnar fönstret, sitter hela kolonier inkilade mellan fönstret
och karmen.

Rondine


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej igen

Nu blev jag ju nyfiken på din gräshoppa.

Den bilden var ju jättehäftig!!!

Jag hade två bålgetingar inne för några veckor sedan, och blev något hysterisk så jag slog ihjäl dem & tänkte inte på att fota dem innan... hur dum får man vara :-)

Ha det så bra!!! / Pernilla

2009-09-21 @ 23:09:18
URL: http://smulanpernilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0