En dryg näve med trattkantareller



                 fick jag ihop på min skogspromenad.
                 Inte så illa, med tanke på att jag inte
                 alls var ute efter svamp.
                 Var bara ute för att rasta The Old Lady
                 (hon syns lite suddigt i övre vänstra hörnet)
                 och för att själv få lite frisk luft och motion.
                 Har annars varit inne hela dagen, p.g.a det
                 myckna regnandet.
                 Hela natten stormade det och regnade. 
                 Nästan hela dagen fortsatte regnet.
                 Inte förrän vid 14-tiden i eftermiddags,
                 blev det uppehåll.
                 Hade därför inte varit utomhus, annat än
                 gått till och från bilen, på väg till arbetet
                 och sedan hem igen.



                Var också tvungen att ta en bild på
                de här ormbunkarna.
                Det är ganska mäktigt att stå alldeles
                intill dem, för de är riktigt frodiga och höga.
                Är själv inte särskilt lång, därav känslan.

                ... och apropå ormbunkar.
                Skrev ju en vers/sång ur Majas alfabetssånger
               
här på bloggen för några dagar sedan.
                Här kommer en till:

                                        O
                Under ormbunken satt, en näbbmus så tyst.
                Den ville nog inte av regnet bli kysst.
              - Du har det bra du, som bor i en skog, sa jag
                och jag tyckte precis att han log.
                
               (texten är skriven av Lena Andersson och
                Kerstin Andeby har gjort musiken).

                Majas alfabetssånger 
finns både som bilderbok
                och som CD.
                Köp och lyssna!
                Hur bra som helst!
                Gladpiller!

                Rondine

Kommentarer
Postat av: Kvasthilda

Hallå rondine,

ett tag sen jag kikade in hos dig. Tack för at du påminner mig ibland :-)

Underbart foto på ormbunkarna! Vilka färger. Och att få chansen att plocka sig en näve trattisar bara sådär... Det saknar jag häruppe! Kan få ihop en näve skäggriska kanske. Inte lika kul. Eller lika gott!

2009-09-29 @ 06:01:30
URL: http://malmdamm.bloggagratis.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Numera blundar jag mig igenom svampskogen, jag har plockat hinkvis med kantareller i år, på vår egen tomt! Ett svampår i sanning. Ormbunkar har alltid fascinerat mig, urtidsväxter och så föränderliga.

Ja det finns många roliga rim och ramsböcker. Hellsing är inte heller dum. Man behöver inte vara barn för att uppskatta men kanske ha barnasinne?;)

2009-09-29 @ 06:26:10
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Pernilla

Majas Alfabetssånger... ja, det var ett tag sedan tjejerna & jag lyssnade på den cd´n, men jag håller med, det är så mysiga visor på den!

Vad häftigt med resan ner till Sthlm, och det är ju synd att inte den möjligheten finns nu med jobb på samma sätt!!!

Hardy Nilsson, ja, kul info om honom, jag visste bara att han hade spelat i Skellefteå, men inte att han fick vara med om SM guld! Kyl!

Vet att han insåg att han inte var någon jätteduktig hockeyspelare och därför sadlade om till tränare... ett smart beslut verkligen... hoppas att han får vinna guld som tränare igen denna säsong!!! :)

Ha en bra dag! / Pernilla

2009-09-29 @ 10:16:58
URL: http://smulanpernilla.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Ja, det var ju jättebra gjort av Hardy!!! hihihi, att slå sina "egna"... hihihi

Älskar att lyssna på Vikegård, kan ju ha att göra med att han har tränat DIF innan...

2009-09-30 @ 15:27:07
URL: http://smulanpernilla.blogg.se/
Postat av: Boktokig

Ja, Majas alfabetssånger är bra! Jag och stora tjejen lyssnade precis på dem idag. Vi har både cd:n och boken. Vilket lustigt sammanträffande!!!!



Härlig ormbunksdjungerl!!!



Sv: Jag är både med i en bokcirkel med vänner och i en bokcirkel via biblioteket

2009-09-30 @ 18:49:55
URL: http://boktokig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0