Huskur

Nu har jag gjort något riktigt äckligt...
Något som jag ångrar att jag inte gjorde för flera dagar sedan.



                             ... ätit vitlök!

               Visserligen bara en yttans pyttans liten klyfta,
               men det smakar ju urk!

               Tycker annars om vitlök i maten, ex. pressad
               i köttfärssås, hela klyftor instuckna i lammsteken i ugnen
               eller varför inte en marinad med en god köttbit i ? 
               För att inte tala om tsatsiki eller hummus med vitlök i ...


               Men, att bara knapra i sig en rå klyfta vitlök
               är verkligen INTE gott!

               Har dock goda erfarenheter av att göra just det,
               i förebyggande syfte när jag känner mig lite risig (läs: inledande förkylning).

               Nu gjorde jag ju inte det den här gången,
               brukar inte bli sjuk.

               Synden straffar sig o.s.v.

               En annan huskur, mot magsjuka, också den förebyggande,
               lärde jag mig på den gamla goda tiden i Huvudstaden.
               Det var min kollega Prillan som introducerade mig i den.
               Har du varit i närheten av någon magsjuk person?
               Svälj 8-10 hela pepparkorn, går bra med vilken sort som
               helst. Känns dock som vitpeppar är bäst.
               Har fungerat utmärkt för mig.

               Har du några huskurer?   

               Rondine          

Kommentarer
Postat av: Kvasthilda

knepigt. det har jag också hört. Har aldrig provat men ju fler som säger att det faktiskt funkar desto mer övertygad blir jag.

hel vitlök?? rys

En kompis till mig brukar hacka/skära i tunna skivor o lägga på smörgåsrån. Kan ju funka.

2009-09-08 @ 14:28:30
URL: http://malmdamm.bloggagratis.se
Postat av: Boktokig

Jag äter också vitlök, men chilimarinerade som man kan köpa på ICA. De är riktigt goda (till skillnad från rå vitlök) och jag tycker de fungerar bra när jag börjar känna mig förkyld. Förrut gjorde jag ett "te" på rå pressad vitlök, honung och ingefära. Men nu sedan jag börjat med de chilimarinerade vitlökarna så blir det bara dem!



I och med bloggen så gör jag en läslista. Det är verkligen intressant! Jag önskar att jag gjort läslistor tidigare, inte bara lite sporadiskt!



Just nu läser jag: I en familj finns inga fiender



Jag har inte läst Pojken och hans ulliga får. Den måste jag kolla upp!!!

2009-09-08 @ 20:35:04
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Roger

Huskurer ja. Som barn när man var förkyld skulle man sätta en bit smör i en kaffekopp, och sen dricka och se glad ut. Jag vet inte ens om det hjälpte. Men jag kommer ihåg de kväljningskänslor jag fick. Usch!

2009-09-09 @ 19:37:36
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0