Nyss hemkommen

från jobbet, tittade jag ut genom verandadörren.
Fick syn på en av turkduvorna, som för en gångs skull
uppehöll sig på marken under äppelträdet.
Hon/han gick där och pickade så förnöjt i solskenet.
Vad, den pickade vet jag inte.
Äter de äpplen tro?



Tog denna bild genom fönsterrutan.
Så fort jag öppnade dörren, flög den naturligtvis upp i trädet.

Väntade en stund, men den ville inte komma ner.
Beslöt mig därför att plocka upp hundbajs från trädgården.
Vi har en speciell sopskyffel och påpetarpinne som står vid staketet.


Bäst jag går där, får jag syn på följande under ett annat äppelträd:




...och uppe i det trädet ser jag det här:



Tror att det måste vara turkduvorna som är i farten.
Men, 16:e september är väl ändå i senaste laget för att lägga ägg?
Vad tror ni?
Det måste vara det vackra vädret som lurar dem till detta.
Strålande sol, blåser en hel del, men det är 19,3 grader i skuggan (c:a 14:30 em.).
Jag ska nog konsultera Margus, som verkar veta mycket om fåglar.
Eller är det någon annan som vet eller varit med om ngt. liknande?
Ska man försöka lägga ägget i boet?
Hundarna, kommer i vilket fall annars att trampa på det eller äta upp det.

Rondine

Kommentarer
Postat av: margus

Jaså, du...hmm... tja, jag kan bara gissa. Denna ljuva sensommar kan lura vem som helst, så varför inte turkduvor. Ruvning går ju alltid bra men vad händer när ungarna behöver matas? Och hur väl rustade blir de för ett eget liv när vintern drar på? Ska inte de där flytta? Slutsats: jag tror det kvittar om du lägger upp ägget eller ej.

2009-09-16 @ 18:02:28
URL: http://margus.bloggplatsen.se
Postat av: Sanne - bloggdesigner

Jag lottar ut en gratis bloggdesign till en ensam vinnare i min blogg just nu. Låter detta intressant? Ja, då är du välkommen att delta!

2009-09-16 @ 22:42:08
URL: http://sannelovesjoel.blogg.se/
Postat av: j.h

stackarn fågelmamma :(

2009-09-16 @ 22:46:29
URL: http://josefinaholmstrom.blogg.se/
Postat av: medresenärskan

Tack för din kommentar i min blogg. Trevlig sida du har ... Skall läsa igenom här och kolla bättre på bilderna. Fågelägg nu är väl i sena laget men är ganska okunnig om sånt. Konstigt verkar det i alla fall.

HA det gott och trevlig helg.

2009-09-18 @ 14:02:40
URL: http://medresenarskan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0