Tryck stjärna


(bilden kommer fr. Svt:s hemsida)

Eftersom hon är en av mina favoritförfattare, Bodil Malmsten,
valde jag att se dramatiseringen av hennes bok med samma namn
som rubriken ovan.
Sändes på tv2, lördag kväll.

Boken, tål att läsas.
Även om den inte hör till Malmstens bästa.

Men som teater?

Om sanningen ska fram, så somnade jag och missade slutet.
Föreställningen var väldigt avskalad.
Enkel scenogafi.
Några kuber att sitta på.
Luftiga draperier.
En hög med sten.

Fyra skådespelare på scenen som oberoende av varandra
gjorde växelvisa monologer.
En femte skådespelare fanns också på scenen,
men han sa i alla fall ingenting.
Åtminstone inte så länge jag var vaken.

Skådespelarna gjorde nog så gott de kunde.
Men, jag har aldrig tyckt att teater på tv är någon höjdare.
Går inte genom rutan.
Teater ska vara på riktigt.
Live.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0