Utrensning


Utrensning


av Sofie Oksanen
Albert Bonniers förlag (2010)

Kom på att det var länge sedan jag la in någon bokrecension här,
så det kanske kan passa med ett boktips så här i semestertider?
Måste erkänna att jag inte var så lockad av att läsa denna bok,
ämnet verkade mer än lovligt trist.
Hade också sett författaren i en intervju på tv, i samband med att
boken kom ut och hon tycktes mig som en udda och lite konstig figur.

Tur att jag övervann mina fördomar då,
för boken var verkligen en positiv läsupplevelse.
Positiv i den bemärkelsen, att Sofi Oksanen
verkligen kan konsten att berätta en historia.
Själva historien i sig, är däremot djupt tragisk på flera plan.

Huvudkaraktärerna är Zara (Natasja), en ung rysk kvinna med
estniskt påbrå som hamnat i traffickingträsket
och Aliide, en gammal estniska som arbetade som angivare under Sovjetregimen.
I inledningen möts de två, när Aliide en morgon hittar Zara på gårdsplanen
utanför sitt hus, i ett uselt skick.

Man får följa de bådas historier, Zaras i nutid (1990-tal) och
Aliides från ungdomen och fram till när hon träffar på Zara.
Zara är systerdotterdotter till Aliide, men vill inte berätta detta
då Aliide reagerat negativt, efter att Zara ställt frågor om ett foto
på Aliide och hennes syster Ingel (Zaras mormor) från ungdomsåren.
Aliide hävdar att hon inte har någon syster.

I ungdomen var Aliide förälskad i Hans.
Hans, i sin tur förälskade sig i och gifte sig med Ingel.
Deras äktenskap, blev en svår plåga för Aliide som gjorde
allt för att få Hans uppmärksamhet, utan att lyckas.
Så småningom, gifte hon sig med den ryske partifunktionären Martin.
Hans som är med i motståndsrörelsen, tvingas hålla sig gömd
och Ingel och dottern Linda blir deporterade till Sibirien.

Bit för bit nystas trådarna upp och väven binder ihop
de olika ödena i berättelsen.

Förvånansvärt hur Oksanen som är född 1977,
fått idén att skriva denna historia och än mer
hur hon tillskansat sig kunskaper om förhållandena
i Estland, då och nu.
Visserligen har (tror jag) någon av hennes föräldrar
estnisk bakgrund, men ändå???
Hon måste ha gjort grundlig research.
Sättet att berätta är också speciellt och språket
(översättningen också?) är utsökt.

Tycker också mycket om Oksanens beskrivning av miljöerna.
Är ju själv lite av en nörd, just när det gäller miljöbeskrivningar.
Vill gärna "se" miljön framför mig
.  

Sätter aldrig betyg på de böcker jag läser,
men däremot kan jag rekommendera dem -
och det gör jag med Utrensning.
Bedöma den, det får Du göra själv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0