Nedlagt

projekt, är min årsboklista som jag så
optimistiskt inledde i januari.

Inte för att jag inte vill.
Det skulle verkligen vara roligt och intressant
att ha koll på hur många och vilka böcker man
läser under ett år.

Nej, problemet är att jag är alldeles för ostrukturerad.
Jag glömmer bort att lägga in titlarna.
Senilitet, kanske det kallas?

Januarilistan, klarade jag av utan problem.

I februari, noterade jag bara två böcker.
Kanske berodde  det på att den ena boken var
så lång (över 1000 sidor)?
Eller, om jag läste flera, glömde jag kanske
att skriva in dem?

Under mars månad, hade jag skrivit in tre titlar,
varav en också var en övertusensidorskoloss.

Sen blev det helt enkelt inget mer.
Med listan alltså.
Läser gör jag ju hela tiden.
Kanske jag försöker igen efter nyår...

Senast lästa bok: Vänner och älskare av Theodor Kallifatides (Albert Bonniers förlag 2008)
                            Kallifatides, är verkligen en svenska språkets mästare, så grek han är.
                            Innehållet i den här romanen, griper dock inte tag i mig.

Pågående bok:     Rapport om Adam av Jean-Marie Gustave Le Clézio (Norstedts förlag 2008)
                            Boken utkom första gången 1966 och är Le Clézios debutroman
                            och blev tydligen hyllad och uppmärksammad då.
                            Har inte hunnit så långt i handlingen ännu, men inledningen var snårig.
                            Tycker inte heller om huvudpersonen, Adam,
                            som verkar vara störd och känslokall.
                            Får se om jag ändrar mig, när jag läst ut boken...

                            Har förut  läst Skattsökaren av Le Clézio och tilltalades mycket av den.
                            Känner mig därför lite besviken på denna bok.                             

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0