Huslig

är jag INTE.
Men, jag har upptäckt att jag tycker MYCKET OM
att samla ätbart från naturen och torka, sylta och safta.

Konstigt.

När jag var barn, skulle vi alltid ut och plocka bär
(speciellt hjortron) hela familjen.
Om ni inte visste det, så mognar hjortron just när
det är som allra varmast
på sommaren och aldrig
är det så mycket mygg i luften, som då.
Hjortronen är inte heller så lättåtkomliga,
man får ofta gå långa sträckor över otaliga
blöta, sugande myrar innan man träffar på
detta skogens guld.
Gissa om jag avskydde denna plockning?

Idag, njuter jag av att plocka bär eller
rödgula trumpetsvampar, för den delen.
Tyvärr, blir det alltför sällan några hjortron numera,
eftersom det inte finns  sådana här där jag bor nu.

Man får ta vad som bjuds här istället,
t.ex flädersaften i somras, svamparna och äppelmoset
nu under hösten och i helgen gjorde jag
kanongod plommonmarmelad!
Det var första gången jag gjorde det.
Har inget eget plommonträd, men hade fått plommon
av en bekant och nästan glömt bort dem -
med påföljden att en hel del  var dåliga och måste kastas.
Hittade recept på nätet.
Förutom plommon, socker och pyttelite vatten,
skulle man ha kanelstång och pressad citron i.
Låter kanske lite konstigt, men jag lovar att det smakar utsökt!

Det blev en och 1/4 dels sån här burk, bara.



               Burken rymmer kanske 2-2,5 dl.



              .... och se bara på den vackra röda färgen!
                                  Här på skorpa.
              Men, godast hittills på tunna kex med fetaost
                        och så marmeladen på toppen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0