TRANROPET

av Hans Lidman
Folket i bilds förlag 1960
omslag/band Sonja Forsberg
 
   
 
En pärla som jag hittade bland min pappas böcker.
Kan inte minnas att jag nånsin hade sett den förut,
men sanningen att säga är att jag i yngre dagar inte
skulle ha intresserat mig för den här typen av böcker.
Men, med stigande ålder har jag blivit mer och mer
av en naturnörd eller naturälskare låter kanske bättre.
Jag tilltalas av hela estetiken i  den här boken,
diskret beige omslag, med de känsliga teckningarna
av tranorna, vet ej om det är kol-, tusch- eller vad
det är för teknik.
Snyggt, i alla fall, tycker jag!
 
Boken handlar inte enbart om tranor som man kanske
skulle kunna tro, men titeln är ändå väl vald och poetisk bara den.
Författaren berättar om sina möten med naturen; djur, växtlighet,
årstidsväxlingar, väder och människans påverkan.
Skildringar av jakt och fisketurer är framträdande.
Han beskriver också möten med människor som lever och
verkar i den här miljön.
Boken illustreras av svartvita fotografier.
Det står ingenstans, men jag tror att fotografierna till
största delen är tagna av författaren själv.
Språket är vackert och person- och miljöbeskrivningarna
gör mig alldeles knäsvag, tar mig dit, där det hela utspelar sig.
Tidsepoken är naturligtvis alldeles främmande för dagens unga,
men jag känner mig hemma i miljöerna och händelserna i boken.
Det finns inte några lätt igenkänneliga ortsnamn, men jag ska
googla på författaren och se vad jag kan hitta!
Jag kan verkligen rekommendera den här boken!
Kanske finns den att låna på bibliotek?
Eller möjligen få tag på genom något antikvariat?
Lycka till om du försöker!
 
                                           
 
Fotade av bilder från boken. Kvaliteten blev förstås inte så bra, men man kan ändå få en uppfattning
om vad som väntar en i boken. Klicka på bilderna så förstoras de.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0