Nostalgi?

                            För en tid sedan hade jag hyrt tv-klassikern Kullamannen.
                            Att se den var en ahaupplevelse och en resa bakåt i tiden, till barndomen.


                            Nu var det dags igen, men den här gången såg jag:


                                                 



                                        Historien handlar om Staffan, 9 år.
                            Han bor med sin mamma i den lilla bruksorten Granhyttan.



                                                 


                           Staffan är en nyfiken kille med stor fantasi och inlevelseförmåga.
                           Inspirerad av sin morfars berättelser om Skarp-Erik, ger han sig
                           ut i skogen för att leta efter guld i de gamla nedlagda gruvområdena.

                                               
                                                 


                           Han hittar mycket riktigt en guldklimp, men har svårt att bevara
                           hemligheten som tynger honom.
                           Ryktet sprids snabbt i Granhyttan och det är alltför många som
                           är intresserade av Staffans fynd.


                                                


                                            En av dem är Staffans fröken...


                                                


                                            En annan är vilthandlaren Lagerström...


                                                


                                           Skolvaktmästaren, herr Berntsson
                                           beter sig underligt...


                                               


                          ... och vilka är egentligen främlingarna Orvar och Signe?
                          En dag när Staffan kommer hem, sitter de i hans kök.
                          De påstår att hans mamma har rest bort och att de ska
                          ta hand om Staffan under tiden...

                          Någon stjäl Staffans guldklimp.
                          Staffan och hans kamrater bestämmer sig för att ta reda på vem.
                          För att kunna granska alla misstänkta, ska de gå runt och lussa i byn...

 
                                               


                         Att serien är gjord på 60-talet syns tydligt på hur alla är klädda.
                         Det märks också i dialogerna och förhållningssättet mellan vuxna och barn.
                         Alla vi som växte upp då kan nog känna igen oss?
                         Jag tycker att man redan då, gjorde riktigt bra tv-serier för barn.
                         Kanske t.o.m bättre än idag?
                         Såg Du Kråkguldet när det begav sig?
                          

                         Störande, är att man inte klippt ihop avsnitten till en hel film.
                         Annars är Kråkguldet klart sevärd, tycker jag.
                         
                         Jag hyrde filmen HÄR.

                         Den går också att köpa HÄR.                       


                         Rondine


Kommentarer
Postat av: Boktokig

Jag tycker att jag känner igen den så jag tror att jag sett den! Jo, nog gjordes det bra barnprogram förr. Nu är mycket så i hysteriskt tempo och uppskruvat.



Jag håller tummarna för att det kommer mer snö hos dig!



Vad trevligt att du fick bokcirkelboken i julklapp. Jag har inte heller börjat på den!



God fortsättning!



2009-12-29 @ 15:25:15
URL: http://ttp://boktokig.blogspot.com
Postat av: Roger

Kullamannen och Kråkguldet! Dessa filmer hyrde jag också för nåt år sedan¨, och bara "frossade" mig igenom dessa klassiker. Staffan Hallerstam minns jag rätt så väl från många 60-tals produktioner, likaså Berta Hall och Åke Grönberg. Högt nostalgivärde!!!

MVH Roger.

2009-12-30 @ 00:03:46
Postat av: Ingegerd

Åh, vilken nostalgitripp! Tittade troget på både Kråkguldet o Kullamannen när jag var liten!

2009-12-30 @ 21:13:31
URL: http://hovsing.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna

tittar förbi och önskar ett riktigt



Gott Nytt År !!!!

Postat av: Skomakar Lisa

GOTT NYTT ÅR !!!

Kram

2009-12-31 @ 13:23:22
URL: http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0