Vandring upp på berget Välbmabouda måndag den 6/7



Fotbollsspelaren och jag följde med min kusin M och hennes man G
på en liten lätt vandring (nej, nu ljög jag - liten och lätt var den INTE)
upp på berget Välbmabouda.
Vad tycks om utsikten?

Min kommentar till M, när jag kom upp till toppen var:
-Ja du M, hade jag vetat att det var så jobbigt, hade jag aldrig följt med!

Men, med lite distans är jag ändå glad att jag gjorde det.
En fin stig inledde vandringen.
Längre upp blev det jobbigare.
Stigningen gav rejäl mjölksyra i benen.
Gick över flera stenskravel.
Heter det så på rikssvenska eller är det dialektalt?

Min tid till toppen?
53 minuter.
Satte mig aldrig ner, men fick stanna till då och då när benen darrade.

Vi hade glömt våra vattenflaskor i bilen, oturligt nog.



från toppen kan man se de tre stora sjöarna, Storavan, Uddjaur och
Hornavan.

På vägen ner såg vi spillning efter björn.
Inte helt färsk och glad för det var jag.
Såg också en fin liten orkidé (?).
Misslyckad bild dock, kanske någon kan identifiera den ändå?



Ljuslila/cerisefärgade kronblad med lite mörkare fläckar/prickar på,
liten bladrosett vid basen. Någon som vet?


GPS koordinater  (enl. Eniro) för Välbmabouda:
 
               o
lat:  N65      53.194'
                     o
long:  E018      02.842'


Dryck, kläder efter väder och rejäla skor rekommenderas för denna tur.
Och en hyfsad grundkondition är inte helt fel heller...

Rondine

Kommentarer
Postat av: a g n e s [ f o t o & v a r d a g ]

sv: Varsågod :)

2009-07-13 @ 16:32:51
URL: http://jagagnescecilia.blogg.se/
Postat av: Anna-Sara

Härliga bilder!



Vad kul att du hade vägarna förbi, du hade gärna fått komma och hälsa på och säga hej till dina små (fast de är ganska stora nu) gudbarn. Men självklart ska jag klappa om dem extra från dig, de äter och frodas :)



Blomman på bilden är helt riktigt en orkide och den heter "jungfrumarie-nycklar". Namnet kommer tydligen sig av hur roten ser ut.

2009-07-14 @ 00:39:19
URL: http://jagarjantan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åhhh, så underbart vackert!!!! Får lite hemlängtan!



Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap låter som en bok för mig! Tack för tipset!!!



Nej, vi känner inte varandra. I alla fall inte som jag vet. Jag vet inte riktigt hur jag hamnade på din blogg faktiskt! Men trevligt är det i alla fall! :)

2009-07-15 @ 20:41:50
Postat av: Boktokig

Äsch... glömde ju fylla i vem jag var i förra kommentaren. Det var jag... boktokig :)

2009-07-15 @ 20:42:45
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Erik

Härliga bilder. Det ser riktigt fint ut med sjöarna. Stenskravel heter det i alla fall där jag bor också.

2009-07-16 @ 08:26:45
URL: http://www.greenandfree.se
Postat av: Nina

Åh vad fint det verkar, synd att det inte finns så fina utsikter i småland :( Aldrig hört ordet stenkravel innan, men vem vet :)

2009-07-19 @ 13:54:00
URL: http://ttfatf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0