Någon som såg "Uppdrag granskning" i svt i går kväll? (090527)

Jag blev riktigt illamående...
Programmet handlade om ett för mig nytt fenomen,
men det är tydligen spritt över hela landet.
Människor helt utan etik och moral som införskaffar racingmotorcyklar,
registrerar dem på någon äldre släkting, helst en kvinna för
då blir försäkringspremien lägre.
Sedan klär de upp sig i skinnställ och hjälm och ger sig ut på
vägarna och kör skiten ur vanligt folk.
De kör 150-200 km/h på små kurviga 70- och t.o.m 50-vägar.
Förbi bostadsområden, idrottsplatser, ridskolor etc.
Om de ser poliser, gasar de bara på och drar iväg.
De vet att chansen att åka fast är minimal.
Fartkamerorna har ingen chans att fästa dem på bild. 
I den snabba fart de kör  och med visir går de inte att identifiera.
Skulle kameran ändå få med ev. reg.nr, kan de alltid hävda att någon annan kört.
Och som sagt, hojen är ofta registrerad på en person som inte kör själv.
De som kör har  kameror på cykeln och filmar vansinneskörningarna som
sedan läggs ut på nätet. De lägger också ut tips på "lämpliga vägar".
Att de kör ihjäl sig själva (för det gör de) må vara hänt.
Men, alla andra som drabbas har jag stor sympati för,
oskyldiga som bor längs dessa vägavsnitt, anhöriga till dem som dödas eller skadas.
Man struntar totalt i lagar och regler, har stiftat sina egna lagar, för egna behov.
I tv-programmet, skildras specifikt Bogesundsvägen, en kurvig och naturskön väg
i Vaxholms kommun utanför Stockholm. Ganska viltrik också om jag inte minns fel.
Har själv vistats där mycket, vid besök i friluftsområdet Ellboda.
Han som gräver och jag själv, åkte ofta dit på söndagsutflykter.
Först med hundarna och senare när familjen utökades även med den nya familjemedlemmen.
Då var det lugnt och fint där, i alla fall på söndagar.
Men, det är ju minst fem och ett halvt år sedan jag var där,
eftersom jag inte bor i Stockholm längre.
Jag hoppas att tv-programmet väcker myndigheter och makthavare så
att detta vansinne stoppas!
Och att du som känner någon person som håller på med det här
försöker påverka dem att sluta.

                                                   
                                                           

Bilden kommer från Clip-Art och föreställer en helt annan sorts mc än dem som tv-programmet handlade om.

Om du vill titta på programmet, kan du göra det på:  http:// www.svt.se/play

Rondine

Kommentarer
Postat av: Erik

Riktigt tråkigt hur folk beter sig, och tyvärr verkar hårdare bevakning och straff vara det enda som har effekt.

2009-05-29 @ 19:25:28
URL: http://www.greenandfree.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0