Dag 2, del 2, Skolforum.

På förmiddagen gick jag på föreläsningen
Vad kan vi lära av Reggio Emilia?
om  vad mötet mellan traditionell svensk förskola
och de kommunala förskolorna i Reggio Emilia ledde till.
Om pedagogisk dokumentation, kunskapssyn och barnsyn,
att arbeta med tema/projekt, reflektion, organisation av
pedagogisk miljö, arbetslag och tid.
Tänkvärt, men hade önskat ett annat upplägg
på föreläsningen, lite mera konkreta exempel.
Kort sagt, Greger Rösnes, var lite torr och tråkig.


Betydligt mer inspirerande, var eftermiddagens
workshop om Språk genom musik med Teresa Hedborg,
förskollärare och musikpedagog.







Hon berättade om sitt arbete med barn i invandrartäta
förorten Hjälbo i Göteborg.
Med musikens hjälp fångar barnen det svenska språket
på ett enkelt och lustfyllt sätt.
Teresa använder sig av spännande rekvisita; en handdocka som
är en liten apa, glittriga kläder, tygsjalar, sidenband på pinnar,
"mystiska" bollar, såpbubblor, m.m.

En härlig tjej med stort engagemang och hjärta
och en inspirationskälla för många!

En bra dag på Skolforum.
Träffade också min kompis Busans man,
som representerade sin skola.
De hade en egen monter om kvalitetsarbete.

Rondine
































































Kommentarer
Postat av: Boktokig

Vad trevligt att få gå på workshops och föreläsningar också. Jag var bara där och tittade lite på mässan.



Jo, jag har börjat läsa boken. Har hunnit ungefär halva.

2009-11-01 @ 14:21:54
URL: http://www.boktokig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0