Ljuvliga sommardagar

                       kan man drömma sig bort till,
                       när man betraktar den här bilden.



         Berget jag står på heter Galtispouda och är 800,2 m.ö.h.
         Vart jag än vänder mig, ser jag vatten överallt...
         Men, så är också Arjeplogs kommun, där Galtispouda ligger,
         Sveriges vattenrikaste kommun.
        
         Det finns 8727 sjöar och vattendrag, vilket innebär att varje
         person som bor här har 2,5 sjö och 3 km strand var.
         Något att tänka på...

         Klara dagar som denna kan man se till Norge.
         Är ingen expert, men tror att åtminstone några av de berg
         man ser längst till vänster i bild är norska.
         Bilden luras lite, för jag har zoomat.
         Det är L Å N G T till de snötäckta bergen.

         Här, där jag står är det en av de varmaste sommardagarna
         och utsikten är helt fantastisk!
         Inte behöver man trängas heller.

         Jag och min familj är här, vi är tre personer och fyra hundar. 
         En tillsyningsman med fyrhjuling är också på plats.
         Det lokala bussbolaget med en kommunal guide och tiotalet
         gäster har picknick och sightseeing.
         Kanske två (?) privatbilar till, med chaufför och passagerare, 
         är närvarande.
         Ingen trängsel alltså.

         Ska du åka hit? Se till att bilen och kylaren är i gott skick!
         Det är riktigt brant sista biten..

         Vintertid åks det slalom här.

         Det känns väldigt långt till nästa sommar...


         Rondine       

Kommentarer
Postat av: Frida

Ja visst är det härlig utsikt från Galtis! nu var det några år sedan jag var dit, så man kanske måste göra en utflykt nästa gång man är till Arjeplog.

2009-11-11 @ 18:33:12
URL: http://tokfrida.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Genom att bestiga och komma upp på ett berg får man inte bara vyer utan också perspektiv på tillvaron tycker jag. Därför klänger jag på vårt eget landskap Dalslands berg. Inte så höga men utblick finns, som alltså även ger inblick. Överallt där jag bott har bergen sökt mig och så länge benen bär lyder jag och vandrar mot topparna (även om jag inte alltid kommer ända opp;-))

2009-11-14 @ 11:03:40
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0