Miljonär för en stund

Har ni provat på den känslan?
Fick göra det för ngn. dag sedan,
då ett mejl invaggade mig i falska förhoppningar.

Innehållet i mejlet gick ut på att Jag,
såsom användare av Googles sökmotor,
slumpmässigt blivit utvald och vunnit en
större summa pengar i engelska pund.
Avsändaren av mejlet var Google Incorporated (eller ngt. liknande).

Allt såg väldigt seriöst ut.
Jag uppmanades att ta kontakt med den person
som stod som undertecknare av mejlet och som var
financial manager (eller ngt. liknande).
Minns inte exakt vad som stod, tog ingen kopia.
Man skulle lämna personuppgifter;
namn, kön, yrke, adress etc.
Dock inget bankkontonr.
Man uppmanades också att inte berätta för
någon om vinsten, med risk för att den personen
skulle försöka ta ut vinsten och då skulle man själv
gå miste om den. (det var ju lite skumt)
Man skulle också uppge hur man ville ha vinsten utbetald,
hämta den själv i England eller få den säkert levererad med bud.

Hur reagerade jag då?
Kände först inget särskilt, bara Jaha, ungefär.
Slog sedan företagsnamnet på Google och
adressen verkade stämma.
Därefter räknade jag med hjälp av min banks
it-tjänst om beloppet från pund till sv. Kr
och det skulle bli c:a 4,9 miljoner!

Sökte sedan vidare på nätet och hittade flera
liknande poster om motsvarande mejl, som olika
personer runt om i världen hade fått.
Beloppen som de sades skulle vinna varierade
lite och namnen som stod som undertecknare var
också olika.
Att det var scam, framgick med tydlighet.

Avslutningsvis mejlade jag till Google och
frågade om de hade skickat ut detta mejl.
Fick svar ganska snabbt, att så var inte fallet...
De lottar inte ut några pengar...

Syftet, scamarnas?
Tja, kanske kapa datorn och få tillgång till
inloggningsuppgifter och lösenord av olika slag,
sprida virus - vad vet jag?

Vad kan man då lära av detta?
-Att man ska ha is i magen
-Att allt inte alltid är vad det ser ut att vara
-Att lita på sin instinkt

Men, visst var det en kittlande tanke... 4,9 miljoner!
Vad skulle du ha gjort om du vann det?


Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0