Humlen den klättrar ...



                    ... så vild och så tokig.
                        Slår knut på sig själv
                        och blir alldeles krokig.
                        Alldeles krokig.
                        Håller sig fast vid minsta gren.
                        Om jag såg rätt, tog den nog tag i mig.
                        Den slingrar och växer sommaren lång
                        och vårt parasoll, blir en hel humlestång.
                        Sen får den kottar, ljusgröna, fina.
                        Dem brukar jag hänga, i örona mina.

                        (sångtext ur Majas Alfabetssånger)


Fantastiskt fin barnskiva, med texter om olika växter, från a-ö.
Har ni inte hört den, så gör det!

Och fotbollen Anna, ja det blev förlust tyvärr, 2-4.
Det var ändå en ganska jämn match.
Hemmalaget ledde med 2-1, i halvtid och det såg ljust ut.
Sedan fick motståndarna (som också är serieledare) in två snabba mål.
Lite senare fick de ytterligare ett mål.
Hemmatjejerna kämpade tappert, men nådde inte ända fram. 

Här hos oss har dagen varit och är fortfarande solig och väldigt blåsig.
Bra torkväder, så tvättmaskinen går för fullt.

Fick besök också...
Hundarna stormskällde, så jag gick ut för att se vad som stod på.
En bil  hade stannat vid infarten.
De som satt i, tog god tid på sig innan de steg ur.
Först en medelålders kvinna.
Gick fram till staketet, sa hej, men tittade inte så mycket på mig.
Stack fram handen till hundarna.
Långben, lät inte så glad.
Lite konstigt beteende, från hennes håll, tycker jag.
Själv, skulle jag nog inte gjort så.
Jag frågade flera gånger vad jag kunde hjälpa henne med.
Inget svar, hon tittade bara på hundarna, som fortsatte att skälla.
Så krånglade sig även en äldre man ut ur bilen,
han var den som körde.
Kvinnan frågade om hundarna, vad det var för ras.
Jag svarade  och upprepade min fråga om vad jag kunde hjälpa dem med.

Är det någon som har gissat vilka de var?
De sa inte direkt var de kom ifrån, men de ville prata om
"hur vi har det här på jorden" och "varför det ser ut som det gör".

Jag kontrade på en gång med att jag inte var intresserad.
Nu har nog de flesta av er förstått att det var Jehovas Vittnen.
De är fruktansvärt påträngande och ger sig inte i första taget.
Jag är ganska privat till min natur och uppskattar verkligen inte
att folk tränger sig på.
Om de ville ha flera anhängare, skulle de tillgripa andra metoder.
De som är intresserade, söker väl själva upp den kyrka de sympatiserar med?
Jag vill inte bli pådyvlad uppfattningar, varken religiösa eller andra.
Tycker att jag är vuxen nog att själv ta ställning till vad jag vill med mitt liv.
Detta gav en sur eftersmak till min dag.
Fick senare höra av Han som gräver, att en annan man, i sällskap med två barn,
hade varit här i samma ärende, för inte så länge sedan.
Nu glömmer jag detta!

Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0