Avatar



Bild från SF:s
hemsida


Hade tagit semester i fredags, för att fira lite sportlov med dottern.
Tydligen hade jag vid ngt. (?) tillfälle lovat att vi skulle gå på bio.
Måste såklart uppfyllas, ett löfte är ett löfte.
Hon hade valt Avatar.

Ni som brukar läsa min blogg, har säkert lagt märke till att jag
inte är någon vän av fantasy och Avatar är verkligen fantasy på
hög nivå.
Till dess att vi vet något annat, kanske det är bäst att tillägga.

Detta till trots, uppskattade jag faktiskt filmen som hade fantastiska
effekter och en enastående grafik.
Hur det är möjligt att skapa detta, övergår i alla fall mitt förstånd.

Storyn:  Jake Sully, är en invalidiserad amerikansk f.d marinkårssoldat.
Han blir erbjuden att ersätta sin avlidne enäggstvilling i ett forskningsprojekt.
Ett uppdrag som han får endast p.g.a att de har identisk genuppsättning,
vilket visar sig viktigt för projektets genomförande.
 
Projektet går ut på att skapa en slags mutant mellan människa
och invånare på planeten Pandora.
Mutanten ska styras av den person, vars genuppsättning den fått, i det här fallet Jake -
men det finns flera mutanter också.




Deras uppdrag är att på diplomatisk väg försöka få till en överenskommelse
med Pandorianerna att ge upp en bit av sitt land, där en rik mineralfyndighet
vilar.
Ett uppdrag som visar sig bli helt omöjligt...

Filmen är klart sevärd, om än aningen för lång.

              Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0