Funderingar om sopor



Ska snart bege mig till återvinningsstationen
för att lämna veckans samlade skräp.
Mest plast och kartong, blir det.
En kasse av varje.
Har ingen dagstidning ännu.
Tvåpersonerhushåll, som vi är numera, genererar inte så mycket avfall.
Ungefär en påse hushållssopor/vecka får vi också ihop.

Däremot är jag lite fundersam över mina hyresvärdar,
som bor i samma hus.
De är tre i hushållet, precis som vi var innan.
De har mycket större soptunna än den vi har på Gotland.
När veckan är slut är soptunnan knökfull och då har vi (dottern och jag)
producerat en (1) påse.
På den här adressen sorterar man inte ut något komposterbart avfall,
men jag tycker ändå inte att de skulle fylla hela denna stora soptunna på en vecka?

Visserligen finns det en hyresgäst till, men det är en ensam man
som sällan är hemma, så hans sopmängd borde rimligen inte vara särskilt stor.

Vi har soptömning varannan vecka på Gotland.
En tunna för kompost och en för hushållssopor, det bli bara lite i botten på tunnorna.
tre personer under två veckor.

Allt annat, glas, kartong, tidningar, plåtburkar etc, kör man själv till återvinningsstationen
.

Jag tror att mina hyresvärdar fuskar med sorteringen.
Vad tror ni?
En annan sak också, är det någon som vet om det inte är obligatoriskt
att sortera ut komposterbart avfall om man bor i villa i Stockholm?
På Gotland måste alla göra det.


Kommentarer
Postat av: sanna

hej kompis

vi har kompost, vi åker till återvinningen och pantar men det blir mycket. Tror att det beror på att maken envisas med att inte vika ihop mjölk-tetrorna. Fulla med luft tar de jätte mycket plats i tunnan. Har du flyttat från Gotland till Telefonplan? Jag som brukar önska att jag bodde på gotland, har dock aldrig drömt om telefonplan. ha det!

2011-09-12 @ 23:33:48
URL: http://sannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0