Justerad

Var med om en läskig sak förra veckan...
Har ju skrivit om min värk i ländrygg och vänster ben tidigare och...
i onsdags morse hade jag (som alltid) bråttom till jobbet.
Byter buss vid Telefonplan.
Sprang.
Trångt på trottoaren, kryssar.
Då :KNAK! låter det i mitt vänstra knä och smalbenet vobblar till i sidled.
Kände direkt att det var något som var fel.
Gjorde rejält ont, men jag kunde linka mig fram och gå på bussen.
När jag sen skulle gå av var det värre.
Kunde knappt stödja på benet och fick ta mig fram hasande.
75 meter kanske? Sen gick det inte längre.
Kändes som om benet skulle gå av.
Det gjorde d-t ont!
Ringde till jobbet och fick hjälp att ta mig dit.
Sen blev det telefonsamtal till sjukvårdsupplysningen,
där man upplyste om att jag hör till akuten på Södersjukhuset.
Fick också ett telefonnummer jag kunde ringa till för att beställa sjuktransport.
SIRIUS hämtade mig.
Blev utrullad på bår och iväg.
Har aldrig varit på akuten förut och det var ingen angenäm upplevelse direkt.
Fick visserligen ligga i en säng.
Men, hela dagen?
Som tur var fick jag hjälp att ta mig på toaletten ett litet tag
efter att jag hade kommit in där.
Ingen mat eller dryck på hela dagen, förutom några munfullar vatten
tillsammans med smärtstillande.
Träffade sjukvårdande personal i 10-15 minuter sammanlagt under alla dessa timmar.
Resten var väntan, väntan, väntan.
Blev undersökt och röntgad i knät.
Hemskickad med recept på smärtstillande och kryckor.
Diagnos: stukning i knät.
Det låter kanske simpelt, men det gjorde jätteont.
Turligt nog verkade inga ligament skadade och det var ingen skelettskada.
Nu ser man ju visserligen inte mjukdelar på vanlig röntgen, men man får väl lita
på att läkarna kan sin sak?
Fick lov att stödja på foten med kryckor, men ta det lugnt.
Det känns bättre nu, men inte helt stabilt.
Är sjukskriven denna vecka ut.
Hoppas jag kan gå till jobbet nästa vecka.
Var hos sjukgymnasten igår och fick lite övningar att jobba med.
Slut på sjukrapporten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0