Regn, hundar och trivsel

 
Tio i tio på morgonen/förmiddagen.

Jag har just ätit frukost, bestående av två baguettebitar med resp. keso och pate, kaffe, vatten och bigarråer. 

Min andra kopp kaffe, står på bordet bredvid mig.

Jag är i Palma, på Mallorca, för tredje gången på fyra år och jag trivs alldeles utmärkt här. 

Mallorca är verkligen speciellt och jag gissar att alla som någonsin åkt hit, har olika uppfattningar om vad som ÄR Mallorca.

 

Inatt har det uppenbarligen regnat, stolarna och bordet på terassen var blöta och en del av golvet också. 

Det är svalare i luften än tidigare i veckan, "bara" 22 grader och halvmulet.

Men, det gör verkligen ingenting.

Som nordbo är man ju inte van vid ständigt stekande sol och dryga 30 grader.

En mulen dag är helt ok för mig.

På något sätt känner jag mig hemma här, kanske beroende på att jag varit här tidigare men det finns också annat som bidrar till hemmakänslan.

 

T.ex. att Mallorkinerna verkar vara ett hundälskande folk. Ser dem överallt, hundarna och deras ägare. 

Alla sorter.

Min terass vetter mot en park som kanske är en hundrastgård? 

Det finns staket, men inte i form av nätstängsel och inga grindar. 

Marken är asfalterad.

Det finns träd men inga bänkar och de enda jag sett i parken är just hundarna och deras hussar och mattar och några skejtare. 

Jag har i vilket fall bara sett snälla hundägare som verkar bry sig om sina hundar och jag har bara sett snälla hundar också.

Det gör mig glad och det känns hemtrevligt.

Som turist blir man vänligt bemött av befolkningen,trots att man som jag inte kan spanska.

Jag pratar engelska med dem och de svarar på spanska.

Det är väl möjligen en nackdel att det inte är så många som kan engelska och att de flestas engelska är ganska knackig.

Det går bra ändå och folk är som sagt VÄNLIGA.

Något som de som jobbar med olika serviceyrken hemma i Sverige borde ta efter.

Såklart det finns många stjärnor inom detta hemma, men tyvärr är det alltför många som är på fel plats.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0