Den besynnerliga händelsen med hunden om natten



är titeln på en mycket märklig bok, skriven av författaren Mark Haddon.
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår : 2003
Översättning: Ulrika Jannert Kallenberg

Illustration: Bilden är ett fotomontage. Pudeln (foto: Pål Hermansen) Pojken (foto: Peter Cade).
(jag har kollat med förlaget samt de båda fotograferna och det ok att lägga upp bilden här)

Boken handlar om Christopher som är 15 år och har Aspergers syndrom.
Det är Christopher själv som berättar historien och boken är alltså
skriven i dagboksform. (Det kanske ska tilläggas att boken är en roman
och att huvudpersonen och handlingen  alltså är fiktiv).
Han berättar om sitt liv och sin vardag ur sitt eget perspektiv,
hur han upplever olika händelser kontra omgivningens reaktioner på det.
Christopher är intelligent och har särskild fallenhet för matematik.
Han går ändå i en specialskola p.g.a sitt handikapp.
Han har svårt att tolka sinnesintryck, minspel och språkliga tvetydigheter,
något som gör att han  hela tiden ställs inför knepiga situationer och omöjliga val.

Christopher är också intresserad av svårlösta mysterier och ramlar rakt in i ett sådant
när grannens (mrs Shears) hund, en dag hittas ihjälslagen.
Han bestämmer sig då för att ta reda på vad som hänt.

Boken är skriven med mycket kärlek, värme och (tror jag) stor kunskap om hur en 
person med Aspergers kan tänka och handla.
Något som författaren kanske lärde sig, när han som student på Oxford, jobbade extra med att
stötta  personer med psykiska funktionshinder.
Som utomstående läsare kommer man direkt in i Christophers värld och det känns som om man
följer honom varje steg han tar.
Berättandet är nästan filmiskt och det är en del av charmen med den här boken.
Huvudpersonen/berättaren ser alla detaljer omkring sig och beskriver dem
för att själv förstå vad han ser och vad det betyder.

Den här boken är både sorglig och samtidigt väldigt rolig.
Jag har läst den flera gånger och har lika stor behållning av den varje gång.
Rekommenderas varmt!  


Rondine

Kommentarer
Postat av: Marina

Svar: Tack så jätte mycket (:

2009-06-05 @ 21:05:05
URL: http://qute.blogg.se/
Postat av: sophie

Heej,



vad fint att du hittat till min blogg,och tack för komplimangerna, man skriver ju för att de som läser ska finna det bra.



jag hade faktiskt läst franska på gymnasiet o hamnde i italien av en slump. tackolov vid det här laget har jag en hög nivå på min italienska, genom studier och höga ambitioner och en bit språköra.



vad gäller italien s vet jag mer än väl att det är ett land med rejäla baksidor. min tanke var inte att bli kvar här nere, men sen blev det så. och ingen relation är ju smärtfri,varken min relation till italien (eller sverige!).



jag hoppas du kommer tillbaka till min sida, jag ska ta mig tid och titta runt här..

2009-06-08 @ 22:28:40
URL: http://sophiequi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0