Det lackar mot jul, snart...

så kommer tomten?
Behöver du lite inspiration inför julen?
Eller bara lästips med julanknytning?

Då får du något att bita i här.
Var nyss inne och läste på Boktokigs blogg,
där hon efterlyste böcker på jultema.

Gick genast igång på det och rotade runt lite
i mina gömmor...
Här är vad jag hittade:                                                                           



     Som titeln anger, tips på det mesta som rör julen.
     Användbar för småbarnsföräldrar!  (Rabén & Sjögren)



       Info books AB Stockholm 1989.
       Traditionella julsånger/danslekar



     Viktor Rydbergs dikt "Tomten", illustrerad  av Harald Wiberg.
     Underbar bilderbok!
     Och en 2-3 åring lär sig lätt första versen utantill!
     Jag lovar! Har praktiserat det både på en systerdotter och
     min egen dotter. (Rabén & Sjögren 1960, 1997)




 Den här boken har jag faktiskt bara bläddrat igenom.
 Mycket text OCH bilder.
 Berättelsen sträcker sig från första advent och fram till jul.
 Kan kanske passa som "kapitelbok", för små barn från c:a 3 år och
 upp till c:a 7-8 år? Finns visserligen inga kapitel, men varje dag/händelse
 är på ungefär två sidor och det finns mycket att samtala om kring bilderna.
(Bonniers junior förlag AB 1980)


 

                Bullerbyboken är bara ETT exempel bland
                Astrid Lindgrens böcker.
                I många av dem finns fantastiska julskildringar.
Visserligen från en svunnen tid, men kan det bli mer "juligt" än så här?
(Rabén & Sjögren 1957)




            Fin bilderbok i gammal Göteborgsmiljö.
            Vackert illustrerad av Ilon Wikland.
            (Rabén & Sjögren 1968)



     Det här är en riktig favorit!
     En jul-barn-deckare.
     Läste den själv i 9-års åldern?
     Riktar sig kanske till åldersgruppen 9-12 år.
     Vet inte vad dagens barn skulle tycka om den...
     Älskade den då, när jag läste den första gången och
     har läst om den i år och älskar den fortfarande!
     Mycket bra miljö- och personskildring, bildmässig.
     Får mig att "vara i boken".
     (Svensk Läraretidningsförlag 1958 - "en bok från Saga")
     Vet faktiskt inte var man kan få tag på boken idag, kanske man
     kan söka via biblioteket, eller kanske något antikvariat har den?
     Vågar INTE låna ut den...



    Charles Dickens klassiska julsaga "A Christmas Carol" 
    om den snåle och elake Scrooge.
    Aktuell i dagarna genom en ny filmatisering.



         Viveca Lärns romanfigurer från Saltön firar jul.
         Levande framställda med humor och värme.
         Gillar Viveca Lärn...

         Blev ett bautainlägg, hoppas att åtminstone någon
         orkade läsa till slutet...

         Rondine

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Vad kul att du nappade! Vad många intressanta julböcker du har! Kul att läsa om dom! Förstår att du inte vågar läna ut den! Jag ska ta och rota fram mina också och göra ett inlägg om dom... men det får nog bli tidigast i helgen.

2009-11-25 @ 22:04:38
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Roger

Roligt med böcker. Kul att få dem i julklapp. Ha en trevlig helg önskar Roger.

2009-11-28 @ 18:48:18
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/
Postat av: margus

Viken samling härliga böcker du har! Bra tips att vidarebefordra.

Tomten äger jag själv, Bullerbybarnen saknar jag och om hästen Mari läste jag i vårdcentralens väntrum. De andra är nya för mig.



Har just varit inne hos Ad libris och beställt Lilla Husets julbok: Bibliotekskatten Dewey. Jättego berättelse. Blir tårögd bara av introduktionen.

2009-11-28 @ 19:18:35
URL: http://margus.bloggplatsen.se
Postat av: cecce

Klart jag orkade läsa till slutet.

Så bra med boktips så här innan jul.

En del var ju riktiga gamla "skatter".

En del kände jag igen och en del var nya.



Ha en fin dag idag!

Kram

2009-12-02 @ 06:59:06
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0