Spanskans år



Nu har jag gjort slag i saken och införskaffat ett ex. av boken
Spanskans år av Åke Lundgren (Trevi 1989).
Eftersom den är såpass gammal, finns den nog inte i ngn. bokhandel?
Köpte min på nätet från Antikvariat Viking i Luleå.
Har läst boken förut, men då lånat den på bibliotek.
I tidigare inlägg, har jag nämnt den här boken för att
den handlar om Spanska sjukan, den influensapandemi som drog
över världen efter första världskriget.
Handlingen utspelar sig i Arjeplogs socken i Norrbotten och har
verklighetsbakgrund.
På kyrkogården i Arjeplog finns en minnessten över de som dog
i Spanska sjukan.
Läs boken och reflektera över om du tänker vaccinera dig mot
svininfluensan, eller inte...
Jag tänker i alla fall göra det, både läsa om boken OCH vaccinera mig!

Rondine

Kommentarer
Postat av: Medresenärskan

Jag har sett stenen på kyrkogården i Arjeplog, flera gånger och boken du köpt på nätet är med all säkerhet läsvärd.



Jag tänker vaccinera mig ... Bestämde mig i kväll när jag lyssnade på "Fråga doktorn".

Ha det gott !!

Kram

2009-10-05 @ 19:59:52
URL: http://medresenarskan.bloggplatsen.se
Postat av: Roger

Ett utmärkt val av bok! Har den själv i min ägo, och hade stort nöje när jag läste den. Har även läst en hel del annat material av Åke Lundgren. Och som kuriosa kan jag även berätta, att vi faktiskt tillhör samma släktträd han och jag. Upptäckte det av en händelse när jag författade en artikel om Tåmeträsk i Västerbotten. Sådär ja! Nu var det också sagt. Go´natt och adjö! Mvh. Roger.

2009-10-07 @ 01:50:34
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0