Svärdet och spiran



Av Ken Follett (Bonnier pocket 2009).
Första utgåva Albert Bonniers förlag 1992.
Originalets titel: The pillars of the Earth (London 1989)


I julas fick vi (mina kollegor & jag) en julklapp av chefen.
Varsin bok.
Min bok hette En värld utan slut av Ken Follett.
När jag tittade i förord och baksidestext, upptäckte jag
att den var en fortsättning på Svärdet och spiran.

Kunde inte med att läsa "del två" först så jag skickade raskt
efter första delen, vilken är den enda jag läst av de två.
Hittills.
Inte för att jag inte vill läsa andra delen, för det vill jag!
Men, de är riktiga tegelstenar.


Svärdet och spiran är 1041 sidor lång och kräver sin tid.
Ken Follett är mest känd för sina spionromaner, bl.a Nålens öga.
Det här är något helt annat;
en historisk roman med handlingen förlagd i det medeltida England.

Huvudkaraktärerna är munken Philip, som blir prior (föreståndare)
i ett kloster och byggmästaren Tom, vars vägar korsas och kommer
att följa varandra under många år.
Philip, vill låta bygga en katedral i staden Kingsbridge och tar hjälp av Tom.
Samtidigt pågår strider mellan kungen och olika stormän.
Missväxten ger hungersnöd och maktens män styr samhället med järnhand.
Kyrkan är inte alltid de fattigas vän.
Den sluge biskopen Waleran,gör allt för att tillskansa sig makt och rikedomar för egen vinning
och kohandlar med den som bäst passar hans syften för dagen.

P.g.a bokens längd, tar den sin tid att läsa.
Det är dock väl utnyttjad tid.
Ken Follett, verkar ha gjort grundlig research och tagit god tid på sig i skrivandet.
Historien är väl berättad och med tydliga, bildlika beskrivningar av både
personer och miljöer och det tilltalar ju mig oerhört mycket.
Man behöver inte heller vara speciellt historiskt intresserad eller kunnig (det är inte jag),
för att läsa den här boken.
Handlingen är mycket spännande, men har man en historisk inblick kanske den
blir ännu bättre? Vad vet jag?
Vill verkligen rekommendera denna bok, en riktig läsupplevelse.
Ser fram emot del två (julklappen).


Rondine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0